この<Defqon.1>でどうしても撮りたかったアーティストがいた。Hardcore創世記から、マイクを握り続けている男、MC Mouth Of Madnessである。以前、彼から「Hardcoreの魅力を沢山、日本に伝えて欲しい! そして、いつか日蘭でHardcoreによるDJのVSバトルを実現させよう!」と温かい言葉をかけてくれた。普段は笑顔が素敵なMadness氏が、何千人がステージに立ち続け鬼気迫る表情でオーディエンスを煽っている姿に私は威圧された、同時に武者震いも感じた。
There was an artist that I wanted to photograph no matter what at this Defqon.1. He is “MC Da Mouth of Madness,” a man who has continued to hold the mic since Hardcore Genesis. In the past, he shared with me the following warm words: “I want you to convey the appeal of Hardcore to Japan! Let’s realize a Japan-Netherlands vs-battle one day.” I was both overawed and trembling with excitement as Madness, who usually has a wonderful smile, stood on stage with an earnest expression and agitated an audience numbering in the thousands.
この<Defqon.1>も世界中から多くの人が集まってきており、国旗を抱えているグループを沢山、見る事が多々できた。そして日本からも参加されている方と話することが出来た。既に<Defqon.1>に何度も来ている事や、韓国、台湾ではHardcoreが人気が出てきている等、色々な話を教えて頂いた。この様にアジア、日本にもHardcoreの固定ファンは居るのである。
Many people from across the world gathered again at this year’s Defqon.1, and I could frequently spot groups carrying national flags. I was also able to talk to participants that had come from Japan. They told me various stories, such as that of their multiple prior visits to Defqon.1, or of the popularity Hardcore was gaining in Korea and Taiwan. As you can tell, Asia and Japan have their established fans, too.
なによりお伝えしたいのがHardcoreイベントにおけるエンドショーである。私はこのエンドショーには、特別な思いがあり、この音楽を好きになったきっかけでもある。エンドショーは、フェスティバルの最後に行われ、その光景を体験する為に、前が全く見え無いほどオーディエンス達で溢れる。山ほどの歓声、聳え立つメインブース、そしてフロア中を照らすライトニングのシャワー。そして光の渦に溶け込みながら、爆音と共に美しい花火が空に舞い上がるのである。「まるで夢の世界に居るのでは?」と錯覚するぐらい綺麗な場所である。周りのオーディエンスと共に最高のフィナーレを迎えながら、見知らぬ者同士が抱き合ったり、フロアで一緒に写真を撮りあったり、握手をしている。皆それぞれがとても幸せなそうな顔をしているのである。全ての撮影を終えて私はただただ充実した気持ちになった。その時に<Defqon.1>が、世界中で受け入れられ、なによりオランダで愛され続けているのか、その理由に少しふれた気持ちになった。
What I’d like to share with you more than anything is the end show that is a part of Hardcore events. I have special memories of end shows, and they relate to the reason I started liking this kind of music. End shows are held at the very end of festivals, and they overflow with so many audience members that gather to experience their spectacle that you can’t see what’s in front of you. There is profuse cheering, looming members and lightning showers that illuminate the floor. And beautiful fireworks dance through the sky in tandem with the thundering, melting into the whirlpool of light. They are beautiful enough to make you wonder whether you are in a dream. Mutual strangers hug, take pictures together and shake hands as they approach the climactic finale. Every single person has a jubilant expression on their face. When I had finished all of my photography work, I was thoroughly satisfied. I felt as though I had caught a glimpse of the reason Defqon.1 had been accepted all over the world, and above all, continued to be loved in the Netherlands.
また私はこのHardcoreの記事を日本に向けて発信していくことは大きな目標に繋がると思っている。「Gabber Connect」のプロジェクトを通じて日蘭のHardcoreが結びつく事、アメリカやオーシトラリアと同じくHardcoreの美しい最高のエンドショーが、日本でも観れると思っている。長い道のりではあるが、この記事と写真が架け橋になればと思っている。私はオランダで様々なHadcoreをリアルタイムで体験をして感じている事がある。きっと、この音楽が2−3年後には大きな波となり、日本に更に「伝わっていく」と、そう強く確信している!
I also think that sending this article to Japan will lead to a large objective. I believe that through the “Gabber Connect” project, Japanese and Dutch Hardcore will unite, and that we will be able to see beautiful, fantastic Hardcore end shows in Japan just like we can in America and Australia. There is a long road ahead, but I hope that this article and these pictures help to bridge the distance. There is something I feel as I experience all kinds of Hardcore in the Netherlands. Surely, in two or three years, this music will cause a large wave and “ripple” to Japan even more. I strongly believe that.
photo by Atsushi Harada.
Translation by Mitchell Coutinho.